Vmax-legende: Giga styling

Foto: Vmax

Her får du et gensyn med den første lastbil i Vmax' historie. Carsten Nielsens flotte og gennemførte Jade Idol

Se mere om: scania

At tage en stylet lastbil med i Vmax, føles som at lægge hovedet på huggeblokken, mens bødlen hvæsser hans største økse. Hvorfor? Jamen, når jeg tænker på de hademails vi har modtaget, grænsende til dødstrusler, over en kvart side om scootere i nyhedssektionen, tør jeg da slet ikke tænke på, hvordan seks sider om en lastbil vil blive modtaget af de knap så tolerante læsere.

Men alligevel var vi på redaktionen aldrig i tvivl, da Carsten skrev en mail til os for et par måneder siden. Vi var simpelthen dybt imponerede over projektets omfang og den entusiasme, der var blevet lagt i det. Og det gode ved vores verden af tuning og styling er, at der altid er plads til at lade sig inspirere og forbløffe - også selvom det modificerede ikke lige er det vi kendetegner ved en almindelig bil. Så læn dig godt tilbage, glem dine fordomme og nyd en ny side af styling. I stor stil!

Chauffør siden 1978

Selv var jeg faktisk interesseret i lastbiler, før jeg blev interesseret i biler. Den gang kaldte vi dem bare trucks, og drømmen var de endeløse highways i USA og livet som en moderne hårdkogt stål-cowboy, der sikkert pløjede sit gigantiske uhyre miles efter miles.

Jeg samlede alle de lastbilmodeller mine sparsomme lommepenge tillod mig, og har helt sikkert set filmen Convoy med Kris Kristoffersen og Ali MacGraw flere gange end hvad der er sundt for en lille dreng. En typisk drengedrøm om det frie, men barske liv. Derfor kan du sikkert forstå, at drengen kom op i mig igen, da jeg så Carstens Scania R164 med en brølende 16-liters V8 med 480 hk og 2.300 Nm. Sådan en er fed standard, men denne version her er simpelthen bare fantastisk.

Om Carsten har haft de samme drengedrømme som jeg, ved jeg ikke, men faktum er at han har kørt lastbil siden 1978. Han startede med at køre på det frysende Grønland, men har siden set det meste af Norden og Europa, og har endda kørt så langt væk som Rusland og Mellemøsten. Igennem de sidste 9 år har han så kørt som selvstændig vognmand, og det er her vores del af historien om Jade Idol starter.

Fantastisk kabine

- Jeg er nok det, man kalder en sen starter, for jeg har aldrig tunet eller stylet mine almindelige personbiler som ung, griner Carsten og fortsætter:

- Det startede med min forrige lastbil, en Volvo FH12, der var en smule modificeret, og som jeg vandt lidt pokaler med til diverse træf for lastbiler. Det gav mig blod på tand-en, så da jeg skulle have ny vogn, besluttede jeg mig for, at det skulle være noget helt specielt. At det kunne være sjovt at konkurrere med de hårde drenge, som jeg havde beundret, når jeg var til konkurrencer for at kigge.

Vil du se flere fede artikler? Så klik her!

Og specielt blev det. Efter en masse knoklen med at skaffe sponsorer, gik arbejdet i gang. Den spritnye Scania med 0 kilometer på tælleren blev leveret i maj sidste år, men målet var at få den klar til det store Nordic Trophy i Jönköping i starten af august - en meget stram deadline vil erfarne bilbyggere nok være enige i. Og det var ikke småting, der skulle laves. F.eks. blev hele den splinternye, sorte læderkabine hevet ud, og en helt ny bygget op fra bunden. Og det er altså ikke lige som at bygge en kabine til en bil.

Et firma kaldet Buur Design har stået for hele indretningen, der spænder fra de lækre grønne sæder, over de ruskindsbeklædte vægge til den behagelige seng over førersædet. Her er selvfølgelig også en 17 tommer fladskærm med DVD, mikrobølgeovn og andet luksus, som en langturschauffør ikke kan leve uden. Farve, form og stil i kabinen er smukt tilpasset lastbilens ydre, og specielt det lysebrune ruskind kunne man sagtens se i en almindelig personbil.

Airbrush malet i fri hånd

En anden ting man sagtens kunne se på en personbil, er den flotte grønne farve. Jeg ved godt, hvis en ungersvend ser ordet “Jade”, tænker han straks på kvinders fortrin, Jade-Laila fra Tæskeholdet eller lignende. Men Jade er også en grøn stenart, og Jade Idol var en meget populær customcar i USA i 50’erne, der vandt alt hvad den kom i nærheden af. Det er fra denne bil, at Carsten Nielsen har fået ideen til sit meget omfattende projekt og den smukke dybgrønne lak.

Selve arbejdet er udført af Mosegaards Autolakering, mens den svensk-amerikanske airbrushkunstner Ray Hill har tryllet med kvinderne og stafferingerne.

- Ray Hill er intet mindre end imponerende, når han arbejder, fortæller Carsten. Alt er tegnet i fri hånd, og det er lykkedes ham at lave tre vidt forskellige pinups, der hver har deres eget udtryk og tiltrækning. - Mine piger blev først malet uden tøj på, men vi blev hurtigt enige om, at det simpelthen var for vulgært, griner Carsten.

Øv, det ville vi ellers godt have set, men Carsten fortæller at det er farligt nok i forvejen, når de andre trafikanter kører ved siden af ham og forsøger at tage billeder af pigerne med deres kameratelefoner…

Medaljehøst i det svenske

De utallige timers ombygning, lakering og kælen for detaljer bar dog frugt i sidste ende. Ved en næsten umenneskelig indsats, lykkedes det Carsten at få bilen klar til at deltage i Nordic Trophy. Og selv om den specielle grønne farve var et sats, kom belønningen fortjent på træffet. Jade Idol fik en 1. plads for bedste lak, en tredjeplads i bedste indretning og en fjerdeplads i Peoples Choice.

Men det bedste af det hele var faktisk, at den blev udnævnt som Svempas Favorit. Svempa Bergendahl er en berømt svensk bilbygger, og hvis det er hans favorit - ja, så er den i orden! Man kan kun tage hatten af for Carstens medaljehøst i det svenske.

Denne historie viser meget godt, at tuning og styling handler om de samme ting, hvad enten man arbejder med en bil, en scooter, en lastbil eller noget helt fjerde. Man skal have en plan, gøre et godt for-arbejde og have sine prioriteter i orden inden man går i gang.

Tænk lige på, hvad Carsten har ofret. En spritny lastbil, der er klar til at tjene penge. Den splittede han ad, så den holdt stille i flere måneder. Det er entusiasme. Hvilket vi alle sammen kan lære noget af, men på det rent stylingsmæssige er der også mange af ideer og detaljer, som vi ikke har set før. Så glem dine fordomme og nyd billederne af Jade Idol.

Vil du se flere fede artikler? Så klik her!

Skriv en kommentar

EJER

NAVN: Carsten Nielsen

ALDER: 45 år

ARBEJDE: Selvstændig vognmand

HVOR LANG TID TAGER DET AT POLERE LASTBILEN: 3 dage…

HVAD TID VAR I FÆRDIGE I GÅR?: Tja, ved en tretiden i nat.

BRUGER DU BILEN I DET DAGLIGE?: Ja da! Tro endelig ikke at jeg har råd til at have den holdende og vente på et træf. Den bliver kørt hver dag – og jeg ærgrer mig sindssygt over hvert eneste stenslag.

ER DIN SCANIA BLEVET SOM FORVENTET?: Den er blevet langt bedre end jeg nogensinde turde håbe på.

KUNNE DU FINDE PÅ AT BYGGE EN MERE?: Ja, for jeg får hele tiden nye ideer, så det er ikke umuligt. Altså en gang ude i fremtiden.

DU RINGER BARE, NÅR DEN ER FÆRDIG. SES DER, COWBOY!

 

Scania R164 LA6X2/4 NA 480 Topline

OMBYGNING:

MOTOR: Scania DC16 02. V8 med turbo og intercooler

SLAGVOLUME: 16 liter

EFFEKT: 480 hk

MOMENT: 2.300 Nm ved 1.100 o/min

MÅLT: Fabriksopgivelser

UDSTØDNINGSSYSTEM: 6 tommer afgang i rustfrit stål

TRANSMISSION: GSR 900. 12-trins fuldsynkroniseret range/split-gearkasse med 2 krybe-gear. R780 bagtøj med 2,92:1 udveksling. Differentialespærring

UNDERVOGN: Foraksel: Parabelfjedre. Mellem- og bagaksel: Luftaffjedring

BREMSER: Skivebremser overalt. EBS, ABS og traction-comtrol

FÆLGE: Alcoa blankpolerede alu. For- og mellemaksler: 11,75x22,5. Bagaksel: 9,0x22,5

DÆK: Bridgestone 385/65 – 22,5 for. 385/55-22,5 mellem. 315/70-22,5 bag

STYLING: Hella Xenon-lys. Tonede ruder. 6 stk. Hella fjernprojektører på taget. Hella baglygter med diodelys. Diode-nummerpladelys. Diode-sidemarkeringslys. Blåt diodelys under bilen (skal skiftes til grønt). Grønt diodelys over navneskilt i tag

KABINE: 17” LG widescreen tilkoblet DVD og surround. Mikrobølgeovn. Kaffemaskine. CB-radio. PC med internetopkobling. Barskab. Seng. Sofa med puder. Logo med Jade Idol. Sølvlakerede interiør-detaljer

LAK: Custom-lakering og airbrush

TANK: 870 liter – ca. 2.200 kilometers kørsel

ICE: Headunit: Pioneer AVIC-X1 med CD, DVD, MP3, TV-tuner, AV, navigation og skærm tilkoblet cyklistkamera. Forstærkere: Front- og bagsystem drives af en Audison SRx4 4x60 Watt RMS. Subwoofer drives af en Audison SRx1 1x350 Watt RMS i 2 Ohm. Højttalere: Front- og bagsystem er Hertz Space 8. Subwoofere: 2 x Hertz HX 300 D 600 Watt RMS. Omformer fra 24V til 12V. Hertz HCX 165 Coax enhed

SÅ LANG TID TOG DET: Tre måneder – indtil videre

NÆSTE PROJEKT: Lidt småting, og så går Carsten efter at vinde Nordic Trophy

PRÆSTATIONER: 0-90 km/t: Ikke målt

TOPFART: Ikke målt

 

TAK TIL: Scania. Ray Hill/Mosegaards Autolakering. Bridgestone. VBG. PPG. Buur Design. PM Lastvogns-Service. Hella. Pioneer. Hertz. ViboCold. Poul Møllers Maskinfabrik

Kommentarer

Mest læste på bilmagasinet.dk

Mest læste

Seneste billedserier


Abonnér på VMAX nu! Se alle tilbud